هارد دیسک چیست؟

هارد دیسک، یکی از قطعات اصلی و معمولا بزرگترین حافظه جانبی موجود در کامپیوتر می باشد، به طوری که تمام داده ها از قبیل سیستم عامل، فایل ها، برنامه ها و غیره روی این حافظه قرار می گیرند. معمولا اندازه هارد دیسک ها بین 3.5 تا 6 اینچ می باشد. هارد دیسک از یک یا چند صفحه شبیه CD که سطح آنها با مواد مغناطیسی پوشش داده شده، تشکیل شده است. این نوع قطعه سخت افزاری علاوه بر صفحه ذکر شده دارای هدهای خواندن و نوشتن می باشد و همچنین دارای موتوری که در محفظه ای قرار گرفته تا از آلودگی های خارجی محفوظ بماند. وظیفه هارد دیسک، حفظ دائمی داده ها می باشد و هر داده دیجیتالی که برای ذخیره کردن به هارد دیسک فرستاده می شود و تا وقتی که بر روی سکتور حذف نشود، در همان جا باقی خواهد ماند.

هارد دیسک کامپیوتر در سال 1950 میلادی ابداع شد. هارد دیسک های اولیه دارای دیسک های بزرگ با قطر 20 اینچ بودند که نمی توانستند چندین مگابایت بیشتر را ذخیره کنند که به این نوع دیسک ها، دیسک ثابت می گفتند. هارد دیسک ها دارای پلاتر برای نگهداری محیط مغناطیسی هستند و عملکرد Hard Disk شبیه به یک نوار کاست می باشد که از یک روش یکسان برای ضبط مغناطیسی استفاده می کنند. هارد دیسک  و نوار کاست هر دو برای ذخیره سازی مغناطیسی استفاده می شوند و به آسانی می توان اطلاعات را حذف و دوباره بازنویسی کرد.

سایت منبع این اطلاعات برای اطلاعات بیشتر درمورد هارد دیسک ها

انواع هارد دیسک ها

هارد دیسک هم مثل خیلی از چیزهای دیگر انواع و اقسام مختلفی دارد .هاردها معمولا به دو دسته اینترنال ، اکسترنال تقسیم میشوند. امروزه به دلیل استفاده کمتر از کامپیوترهای PC ، هارد های اکسترنال طرفدار بیشتری دارند و مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته شاید بتوان از USB FALSH ها به عنوان یک نوع هارد درایو نام برد.

هاردهای اینترنال از طریق پورتهای SATA , IDE , SAS , SCSI  و هاردهای اکسترنال معمولا به صورت USB ، eSATA یا وایرلس قابل اتصال به کامپیوتر هستند.

حافظه های SSD با اینکه به عنوان دستگاه ذخیره اطلاعات در کامپیوتر استفاده میشوند اما هارد دیسک یا همان دیسک سخت حساب نمیشوند.

برخی از اصلی ترین و محبوب ترین تولید کنندگان هارد دیسک در جهان به ترتیب عبارتند از وسترن دیجیتال ، سیگیت ، توشیبا و هیتاچی  هستند.

برای استفاده های مخلف شرکت های تولید کننده ی هارد،هارد های مختلفی را تولید میکنند.به طور مثال کسانی که میخواهند کارهای معلومی با کامپیوتر های خانگی انجام بدهند با کسانی که کارهای سنگن گرافیکی با لپ تاپ انجام می دهند نیاز های متفاوتی دارند.قطعا کسانی که کارهای سنگین گرافیکی با برنامه های شرکت ادوبی مثل فوتوشاپ یا پریمیر انجام میدهند نیاز به پردازش و ذخیره ی اطلاعات با سرعت بالاتری هستند.

بنابراین تفاوت ها شرکت های بزرگ تولید کننده ی هارد با توجه به تفاوت نیازها هارد های مختلفی را تولید میکنند و وجه تمایزی در ظاهر هارد ها ایجاد میکنند.

مثلا شرکت وسترن دیجیتال برای نشان دادن تفاوت در هارد های تولیدی خود از رنگ بندی های مختلف برای ایجاد وجه تمایز استفاده میکند.مثلا هارد سبز برای استفاده ی معمولی و کامچیوتر های خانگی مناسب است.هارد بنفش نیز برای مثال دیگر برای کاربرد هایی مثل ذخیره ی اطلاعات و فیلم های دوربین مداربسته مناسب است.

اگر به دانستن تفاوت های هارد ها با توجه به رنگ هایشان هستید پیشنهاد میکنیم مقاله ی رنگ بندی هارد وسترن در سایت هایپر دوربین را دنبال کنید.


نگاه آینده هارد ,دیسک ,استفاده ,اطلاعات ,ذخیره ,تولید ,هارد دیسک ,تولید کننده ,تولید میکنند ,برای استفاده ,نوار کاست منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

نمایندگی ویمکس در ایران | نمایندگی لامپ LED مودی و فورست در ایران نگاه عمران ریمیکس ناب پورتال و سایت تفریحی خبری ایرانیان کسب درآمد از اینترنت دیسلاو موزیک منافزاده - آموزگار پایه سوم شرکت مکش و دهش خریدو فروش بازی های انلاین